lørdag, april 18, 2015

MOM'S ZUCCINI BREAD

















Da jeg var litt yngre, og bodde i America, så hentet vi squash fra hagen og bakte Zuccini bread. Zuccini er er en frukt, her i landet kjent som squash. I dag var det tilbud på Spar, med 2 for 10 kr., og da ble ikke lang vei fra hylle til brødform. Brødet, som er mer en kake, smaker av kanel og er veldig fuktig - og smaker fortreffelig med et glass melk til. Jeg har som vanlig laget en lavkarbo/glutenfri variant:

3 egg
1 cup matolje (2.4 dl)
2 cups eller 5 dl sukker (jeg brukte 1/2 cup sukrin + 1/2 cup tagatesse + 1 cup sukrin gold
3 ts vaniljeekstrakt

Dette røres sammen i eller med mikser, før du tilsetter det tørre:

3 cups eller 1 pose glutenfritt mel
1 ts salt
1 ts natron
1 ts bakepulver
3 ts kanel

Så tilsetter du:
5 dl revet squash, rør det inn (enten for hånd eller med mikser).

Stekes på 160 celsius i 1 time og 30 min.

Det smaker godt med gresskarfrø, hakkede valnøtter og tørkede tranebær til. Jeg brukte alle tre nevnte, men man tager hva man haver :)

Serveres fersk, eller varmet - med et glass melk til!

Brødet/kaken egner seg godt til frysing, og holder seg lenge i kjøleskapet.



Oppskriften er hentet (men manipulert) fra: http://allrecipes.com/recipe/moms-zucchini-bread/

Ingen kommentarer: