lørdag, juli 04, 2009

Kulminasjoner bak forhenget - Betroelser fra prøverommet

I forbindelse med boken jeg leser, fant jeg denne personlighetstesten: Myers-Briggs test. Slik ble min profil.



En annen profil, er den jeg møter i prøvrommet. I mellom slagene: trening, soling, bespisning og shopping, så er prøverommet det som kanskje får frem flest latterkuler, skuffelser, begeistringer, overraskelser og- ikke minst - nedverdigelser. Alle disse reaksjonene og følelelsene kulmineres i et prøverom, og alle kvinner over 40 vet hva denne typen kulminasjoner handler om:

Kulminasjon (lat. culmen, «høydepunkt») betyr passering av høydepunkt og er et astronomisk begrep. Innen astronomien er det et himmellegemes høyeste (øvre kulminasjon) og laveste (nedre kulminasjon) stilling på himmelen i løpet av et døgn. Oftest brukt om sol og måne.

Litterært brukes uttrykket i dramaturgisk sammenheng om de mest spenningsladede scenene - som vanligvis blir etterfulgt av en avklarning/oppklaring av spenning eller mysterier.

Kilde: Wikipedia.no (mine uthevelser)

Vi deler nemlig både skjebnene og historiene, i håp om få oppklart mysterieren med kiloer som kommer og går, og om spenninger som stadig oppstår. Dette gjør vi alle andre steder enn i prøverommet. Har du noen kulminasjoner du ønsker å dele, så skriv dem gjerne ned. Jeg ønsker å samle dem her c",)

Du kan skrive, tegne, dikte eller formidle dem på hvilken måte du ønsker. Enten via kommentarfeltet her, eller ved å sende dem med tittelen: Kulminasjoner, til: diginalet@gmail.com - alle bidrag mottas med takk! Eventuelle bidrag samles på bloggen her.

Ingen kommentarer: