søndag, august 28, 2016

ARONIASAFT (SVARTSURBÆR) MED TAGATESSE


For omtrent nøyaktig ett år siden så jeg en gammel kone som pl ukket noen bær jeg har passert hundrevis av ganger. Jeg spurte om hun skulle lage likør, og hun sa saft, på en gebrokken norsk. Jeg bestemte meg allerede da for at jeg skulle undersøke hva slags bær dette var. I år fikk jeg tatt bilde av dem, og googlet meg frem til både oppskrifter og historie. Bærene må være kjære forsto jeg raskt, for som vi vet som har kjært barn mange navn; aronia, svartsurbær, chockberries var noen av navnene og plassene typisk for bruk er Polen og Iowa (USA).

Resultatet er en fantastisk smakfull saft. Som rognebærene så får den en natt i frysa før damping i saftkokeren. Oppskriften er som følger:











2 kg aroniabær - vaskes og skylles
500 gr. epler i biter

Dampes i 1-2 timer.
Dryppes i 2 timer.

Dette gir 2 liter saft, som tilsettes 600 gr. (1 pose) tagatesse. Rør inn tagatessen mens saften er kald/lunken, slik at den ikke klumper seg. Kok opp saften, og la den putre i 5 min.
Avkjøl og hell på flaske eller frys ned i f.eks. melkekartonger.











Nyt en Aronia-shot hver dag, og lev så lenge at du må slåes ihjel - sunnere saft enn dette får du ikke!

Ingen kommentarer: